2015. január 7., szerda

Lehetőségek

(Régi post)

"Hiszen hogy is történhet meg, hogy egy malverni, tizennégyes születésű angol nő, középosztálybeli angol szülők gyermeke itt találja magát egy londoni albérletben, fanatikusan bömbölő, himnuszokat éneklő nigériaiaktól körülvéve?"

Barbara Pym: Őszi kvartett
[Értékelés: 2.5 pszichedelikus reklámszatyor az 5-ből]

Kedvenc karakter: Letty

Négyen dolgoznak egy irodában évtizedeken keresztül: Letty, Marcia, Edwin és Norman - az ő életüket, gondolataikat ismerjük meg ebben a történetben.

Egy kihívás okán kaptam kedvet Barbara Pym regényeihez, és az őszies, szomorkás hangulat reményében választottam ezt a művét... sajnos mellényúltam. És még azt se mondanám, hogy rossz pillanatban kezdtem neki, mert egy időre félretettem, és később is ugyanúgy idegesítettek a szereplők.

A regény főszereplői négy idős ember, akik emberemlékezet óta együtt dolgoznak, de hogy pontosan mit, azt senki nem tudja. Lettyt kedveltem meg úgy-ahogy az egész bagázsból, a többiekhez képest kedves, viszonylag életrevaló vénkisasszony, aki igényes a külsejére és szeret könyvtárba járni. Vele ellentétben Marcia rettenetesen elhanyagolja magát, a hatalmas konzervkészlete ellenére nem eszik semmit, a kerti kamrában pedig üres tejesüvegeket halmoz fel, talán kényszerbetegnek lehetne nevezni leginkább. Norman zsémbes kis öregember, aki különös ellenszenvvel viseltet az autók iránt. A kvartett negyedik tagja, Edwin lelkes templomlátogató és a fantasztikus G. atya rajongó híve, jámbor, jólelkű ember. Négyőjük közül egyedül Edwinnek van családja, de a többiekhez hasonlóan egyedül él, munkatársai a legközelebbi ismerősei. Négy magányos, idős ember áll a középpontban, nem szépek, nem kivételesek vagy gazdagok, még azt sem lehet mondani, hogy nemes lelkűek vagy figyelemre méltó gondolataik vannak. Átlagos, egyszerű embereket mutat be az írónő, de nekem volt benne valami riasztó is, hiszen ki akar család és/vagy barátok nélkül élni élete őszén? Mert Letty, Marcia, Norman és Edwin nem barátok, csak tengődnek egymás mellett, és a saját kényelmük, a megszokott kerékvágás fontosabb számukra, mint az, hogy segítsenek a többieken. Szomorú történet volt ez nekem, szomorú és elkeserítő. Még az utolsó, pozitív gondolat sem tudott felvidítani: "...az élet még számtalan lehetőséget tartogat, bármi megtörténhet.".

Eredeti cím: Quartet in Autumn
Kiadó: Magvető
Kiadás éve: 1989
Fordította: Zentai Éva
Ár: 290 Ft


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése