2015. január 1., csütörtök

A nagy év végi zárás

Hahh, a kukac tegnapelőtt átrágta magát A rizs és a só évein, tegnap pedig befejeztem A szennyből az Angyal újraolvasását (nagyjából tizenharmadik alkalommal). Könyves szempontból lezártnak tekintem az évet, úgyhogy lássuk, mit hoztam össze.

Hamarosan ilyen állapotok lesznek nálunk
Forrás
2014-ben az olvasott kötetek száma 112. Sikerült elég magas számot produkálni, ami jó, de nem feltétel a komfortérzetemhez - főleg, ha hozzávesszük, hogy húsz mesekönyvet olvastam. De nem akarok méricskélni meg latolgatni, van, aki 27 könyvet olvasott, más 200 felett van, szükségtelen ezen rugózni.
Aminek már jobban örülök, az az, hogy idén csak 35 könyvet szereztem be! Ezt kapjátok ki! Annyira odáig vagyok magamtól, hogy képtelen vagyok szavakkal kifejezni. Tizenkettőt vásároltam, nyolc reci volt, egy csere, és a galádok tizennégy könyvet ajándékoztak nekem. Remélem, annyira sajnáltok, mint én magamat. A december volt a legtermékenyebb hónap a maga kilenc beszerzésével, és január, március, szeptember, november a legjobb a nagy büdös nullákkal.
A fenti 35-ből 19-et olvastam el - igyekeztem év közben odafigyelni, hogy amit megveszek, el is olvassam. Ha a karácsonyra kapott köteteket nem számoljuk bele, ezen a téren is megállapíthatjuk a javuló tendenciát, azaz kigyógyultam a kényszeres vásárlásból, és nagyon remélem, hogy ez soha nem tér vissza.
Nem sok pénzt költöttem könyvekre, és, ha kivonom belőle az eladott könyvek árát, akkor még alacsonyabb lesz a szám. A legdrágább tétel a The Resurrectionist volt, A halál és a pingvin a legolcsóbb - előbbi 8,43 euró volt, utóbbi 330 Ft, mindkettőért boldogan fizettem.:)

Tehát, 112 könyvet olvastam, ebből 66 saját példány (az újraolvasottakkal együtt), e-book öt, kölcsön hatot kértem, a könyvtárból 29-et olvastam és mindössze négy szerencsés nyertest (A szél árnyéka; Madarak, vadak, rokonok; A Highgate temető ikrei; Szennyből az Angyal) olvastam újra - nem vagyok normális, de jövőre szeretném növelni ezt a számot.
A legrövidebb olvasmányom valamelyik mesekönyv lehetett, nem szeretek szőrszálhasogatni, úgyhogy kinevezem Rob Scotton lapozgatóját, a Russell, a bárányt legrövidebbnek. A leghosszabb pedig... A rizs és a só évei a 602 oldalával. Nagy volt ám rajtam a nyomás, hogy időben befejezzem.:) Vele lezárult az ajánlós játék, azaz mind a négy, a többiek által ajánlott könyvet sikerült elolvasnom, ők pedig a: Száll a kakukk fészkére (Nita), Egy nap a láthatatlan házban (pat), Őfelsége pincére voltam (vicomte), A rizs és a só évei (fezer).
Ha már így belejöttem, ismét kijelentem, hogy sikerült a Várólistacsökkentéssel is végezni, talán még augusztusban, összesen 17 beválogatott könyvet olvastam el. És már kész a jövő évi lista!
Magyar szerzőtől csak 17-et olvastam (ami, tekintve a mese-és verseskötetek számát, nem olyan impozáns), angolul négyet. Utóbbi miatt szintén ég a fejem, bár igazából többet olvastam, csak ezt-azt nem fejeztem be. Ja, és rettentően sajnálom, hogy a decemberi edzés kész katasztrófa volt, ez az önsajnálat bekezdése.
A nemzetiségek száma már fényesebb, asszem, húsz nemzet képviselteti magát az olvasmányaim között. Érdekes, év közben izgatottan lesem az olvasmánylistám alakulását, aztán most, amikor sürgősen meg kellene írni ezt a postot, nem nagyon van kedvem ezzel foglalkozni.:D Olvastam magyart, angolt, amerikait, franciát, németet, olaszt, argentint, csehet, indiait, oroszt, belgát, ausztrált talán, finnt, osztrákot, izraelit, svédet, kolumbiait, dánt, írt, spanyolt, és hopp, Conan Doyle skót!

Forrás
Az év sorozatának kis töprengés után Az elfeledett könyvek temetőjét nevezem ki, ha már idén két tagját is (újra)olvastam, a The Rose of Fire-t és A szél árnyékát. Meg Emilt se feledjük, a rosszcsont kissrácot, aki denevért szeretne, láthatatlan, beöltözik, és szegényke még rosszat is álmodik, bár ezzel a kalandjával még nem ismerkedtem meg.
A műfajok a szokásos keretek között mozogtak. Sajnos idén nem olvastam képregényt (miért nincs a Garfieldnak ISBN-száma?) és színművet, mesét azonban annál többet, húsz kötetet. A férfi-nő arány 59-55, ha jól számolom.
Sikerült néhány jelesebb szerzővel is megismerkednem; Kim Stanley Robinson, Robin Hobb, Kőrösi Zoltán, A. S. Byatt, Hrabal, Németh László, Amélie Nothomb, Ken Kesey, John Scalzi, Alice Munro, Orson Scott Card, Maurice Druon, Békés Pál, Ray Bradbury, Jonathan Safran Foer, F. S. Fitzgerald (miért van ennyi írónak két keresztneve?), Erdős Virág és Viktor Pelevin gazdagított többek között élményekkel.
Néhány, félig-meddig alapműnek vagy ilyesminek számító könyvet is elolvastam; Rém hangosan és irtó közel, A sátán kutyája, Fahrenheit 451, A nagy Gatsby, Szerelem a kolera idején, A titkos kert, Mrs. Dalloway, Száll a kakukk fészkére, Ha egy téli éjszakán egy utazó, Iszony, A Pendragon legenda, Kreutzer szonáta / Ki a bűnös?, Az Apró Dolgok Istene, Őfelsége pincére voltam, Mindenem.

Az idén olvasottak közül új kedvencet is avattam, a Száll a kakukk fészkére c. opuszt, továbbá A Highgate temető ikreit is feltettem a listára, mert ott a helye.
Néhány rossz könyvbe is belefutottam, Az év csalódása címet a World War Z - Zombiháború kapja meg. Nem sokkal marad el mögötte az Éjszakai cirkusz, de téptem a hajam a Hajszőnyegszövőktől, és a The Selectiontől is.
Az év meglepetése Jo Baker: Longbourn árnyékában c. műve lett, változatlanul nem értem, miért imádtam annyira, de azóta is jó emlékeim vannak róla.

Hirtelen kedvem támadt egy Top10 vagy efféle listát összeállítani, de az egyszerűen nem megy, így Top15 lett a vége. Nem sorrendben, hanem összevissza követik egymást:

Viktor Pelevin: T Paula Mclain: A párizsi feleség Békés Pál: Csikágó Caitlín R. Kiernan: The Drowning Girl Alexandra Harris: Virginia Woolf
Ken Kesey: Száll a kakukk fészkére Dániel András: Kicsibácsi és Kicsinéni (meg az Imikém) Lionel Shriver: Születésnap után A. S. Byatt: Mindenem
Stefano Benni: Gyorslábú Achille Gabriel García Márquez: Szerelem a kolera idején Silvia Avallone: Acél Riikka Pulkkinen: Igaz Kőrösi Zoltán: Milyen egy női mell?
J. K. Rowling: Átmeneti üresedés

Viktor Pelevin: T
Paula McLain: A párizsi feleség
Békés Pál: Csikágó
Caitlín R. Kiernan: The Drowning Girl
Alexandra Harris: Virginia Woolf
Ken Kesey: Száll a kakukk fészkére
Dániel András: Kicsibácsi és Kicsinéni (meg az Imikém)
Lionel Shriver: Születésnap után
A. S. Byatt: Mindenem
Stefano Benni: Gyorslábú Achille
Gabriel García Márquez: Szerelem a kolera idején
Silvia Avallone: Acél
Riikka Pulkkinen: Igaz
Kőrösi Zoltán: Milyen egy női mell? - Hazánk szíve
J. K. Rowling: Átmeneti üresedés

Ez egy eléggé szőrösszívű felsorolás, rengeteg fasza könyvet olvastam ezeken kívül, de úgy szeretem az ilyen listákat. Volt néhány léleksimogatós vagy kabátkönyv is, abszolút kommerszek, úgymint a Déli álmok, a Blameless - Szégyentelen, a Longbourn árnyékában, az Oxfordi sorozat, a Lakodalmaink, a Vének háborúja, a Hogyan legyünk tökös csajok.
Szokásomtól eltérően ezt-azt félbehagytam. Régebben, ha fogcsikorgatva is, de a legrosszabbakat is befejeztem, idén viszont arra jutottam, hogy az idő túl kevés, hogy taszító könyvekre pazaroljam. Így vittem vissza a könyvtárba félig olvasatlanul A Rosie-projektet (szörnyen untam), amit kevés híján megvettem egy akcióban. Milyen jó dolog a mértéktartás! A Nitától kölcsönkért Átkozott balszerencse talán száz oldalig húzta. Nem bírtam elviselni Bori folyamatos hisztijét, kész.

Véget ért az év (ill. már megkezdődött az új, mert tegnap este félbehagytam a postot a krampuszpuli krampampuli kedvéért), és végére értem a bejegyzésnek is. Nem szeretek agyonkoptatott, unalmas frázisokkal búcsúzni, de mással aligha zárhatom le ezt a nyökögést: boldog, élményekben-olvasmányokban gazdag új évet kívánok mindenkinek!

A többiek (sokkal jobban szeretem a beszámolóitokat olvasni, mint a sajátomat megírni...):
Ilweran
zakkant
Gigi
szeee
katacita 
Nima
Dóri
PuPilla
Nikkincs
Nita
Miamona
Lobo
Catriana


14 megjegyzés:

  1. Boldog új évet, Szélkisasszony, kerüljenek el a Búék! (jókat röhögtem a visszafogottan lelkes nem-gyűjtögetésen :))

    VálaszTörlés
  2. Én is mások évértékelőjét szeretem olvasgatni, ráadásul a tiédben sok szép szám van, és nagyon pontos és precíz, én erre képtelen vagyok, és a számokkal is hadilábon állok :D Sok szép könyvet olvastál tavaly, legyen jövőre is ilyen jó éved! Hajrá a VCS-hez, és a beszerzések visszafogása miatt gratulálok! Pacsi! Szerintem nekem is elég alacsony volt a vásárolt könyvek száma 2014-ben, de lusta voltam összevetni, így inkább csak a tudat van meg, hogy a többi évhez képest nem szálltam el, és ennek a pénztárcám is nagyon örül. :)

    VálaszTörlés
  3. 35?! Ótejóég, most elmegyek a sarokba sírni :))) Na idén én se veszek olyan sokat, megfogadom magamnak!
    Nagyon jó könyveket olvastál (idén is), mindig jó ötleteket kapok tőled. Ez a bejegyzés meg nagyon jól sikerült - és gratulálok a vcs-hez! :)

    VálaszTörlés
  4. 35 könyv szuper, nagyon ügyes vagy:) Szerintem ez az átlag havi 3 teljesen reális egy könyvmolytól :) Engem most nagyon elkapott a vásárlási láz (de csak könyvek terén), és nem bírok leállni, de tudom, hogy ez milyen hullámzó.
    Úgy érzem, 2015 az újraolvasások éve lesz :)

    VálaszTörlés
  5. Nagyon jó a Top15-öd és nagyon ügyes voltál beszerzésileg. Végül melyik "nyeremény" a tied? :)

    VálaszTörlés
  6. Gratulálok az önuralmadhoz :) Imádom én is olvasni az ilyen évvégi záróposztokat (megírni is, bocsi :) ráadásul ti lelkes statisztikázók vagytok, ami nekem sose megy. Mondjuk a 112 olvasottal nem kicsit szontyolítottál el, nekem jó ha a fele reális mostanság :)
    Tök jó könyveket olvastál, úgyis ez a lényeg - a top 15 közül amit olvastam, nekem is szívemcsücske.
    Boldog új évet :)

    VálaszTörlés
  7. 35? Hát Theodorával megyek én is a sarokba sírni :D én idén 60 alá szeretném vinni, de legalább 70 alatt tartani a beszerzéseket ;) Fantasztikusan visszafogtad magad, tényleg csak gratulálni tudok :)
    A vcs miatt ne izgulj, tuti idén is sikerül. Amúgy az egész poszt és az éved is - könyves szemszögből - tök jó volt! Nagyon tetszik a top 15-öd! Acélt és Átmeneti üresedést én is akarok olvasni! :)
    A WWZ és a Rosie-csalódásokat viszont sajnálom, de így van, félre kell hajítani, ha annyira nagyon nem.
    Én is szeretnék újraolvasgatni 2015-ben, HP-t is, és pl. a Nyakigláb apót is, ami tökéletes kabátkönyv. :)

    A halál és a pingvin, hát kávéáááár! :D

    VálaszTörlés
  8. A Wolrd War Z-t sajnálom, mert idén az a hajmeresztő ötletem támadt, hogy megpróbálkozom vele én is. :D A Száll a kakukk fészkére viszont nagyon örülök, hogy kedvenc lett, mert nagyon régóta vágyom már elolvasni, és idén mindenképpen sort szeretnék keríteni rá. :)
    Nekem sem ment a top 10, így lett top 16 :D Jó kis lista lett ez, erről is tudok szemezgetni bőven. :)
    Ó, és ha már ilyen szépen összegyűjtötted kik évértékeltek, lopom a listát, és kiteszem veled együtt. :)
    Boldogat, gazdagot! Könyvekben és minden földi jóban is. :)

    VálaszTörlés
  9. Nagyon örülök, hogy a Száll a kakukk fészkére ennyire nagy kedvenced lett, büszke vagyok magamra, hogy én ajánlottam. :D
    Én is imádom az összefoglalós bejegyzéseket, még a héten szerintem elkészül az enyém is, ha minden összejön. :)

    VálaszTörlés
  10. A 35 darabos beszerzéshez óriási gratula! Egész évben és most is megemeltem a kalapom előtted :D A Top listádban van pár saját kedvencem is, és megint találtam benne olyat, ami érdekel. Sajnos az Átmeneti üresedést félretettem, no nem azért, mert nem volt jó, és most már olyan rég pihentetem, hogy szerintem újra kell olvasnom az elejét, mert így nagyon elveszett az a nyomasztó atmoszféra és nem emlékszem a szereplőkre.
    A vcs-hez meg óriási gratula, nem semmi, hogy túlteljesítetted! :)

    VálaszTörlés
  11. Én csak két könyvet vettem 2014-ben, azt hiszem gyógyultnak minősítem magam. :) (Előtte havi minimum ötöt.)

    VálaszTörlés
  12. Annyit dicsértetek, hogy fürdök az önimádatban.:D

    shizoo: úúú, ez kitűnő szóvicc volt.:) Boldog új évet neked-nektek is, hátha írsz te is éves beszámolót.;)

    zakkant: én imádok, csak nem tudok számolgatni.:D Köszi, remélem, hogy idén is jókat fogok olvasni.
    Szerintem nagyon kontrolláltan vásároltál, egész évben figyeltél rá, hogy ne szaladjon el veled a ló (nem szereltem rád kamerát, csak többször írtál erről), ügyes vagy! Remélem, idén is örülni fog a pénztárcád és dagadt lesz.:D

    Dóri: ne már.:D Sztem olyan 60 könyvig teljesen oké a beszerzések száma, de nem mondok ilyeneket, mert voltam 200 felett is. És olyan jókat vettél, sokat el is olvastál már közülük!
    Köszi.:) Mindig örömöt okoz, ha valaki miattam terheli tovább a várólistáját - az ember egymagában is rá tud pakolni vagy ezer könyvet. Szerintem.

    katacita: ha hullámzó, akkor nincs baj, utána nem veszel könyvet vagy két hónapig és kiegyenlítődik.:) Köszi! Az a vicc, hogy hirtelen nem is jut eszembe olyan, amit megbántam volna, hogy nem vettem meg.
    A részemről mindenképpen.:) (2015 az újraolvasás éve!)

    thymiherba: köszi.:) Na, jó, bevallom, hülye vagyok, hogy érted, hogy melyik nyeremény az enyém?

    ilweran: mééér kérsz bocsánatot? Öröm volt olvasni a beszámolód, őszinte, mély, érzékeny, érdekfeszítő.
    Jaj, ez a szörnyű 112-es szám... 20 mesekönyv van benne, meg egy csomó rövid. Ha megnyugtat, összeszámolom neked a reális könyveket.:)
    De jó, ez azt mutatja nekem, hogy sikerült néhány értékes könyvet is elolvasnom idén.:)

    Pilla: bőgőmasinák.:DD Ne csináld már te is, mindenki vegyen annyit, amennyi jólesik. Tudom, hogy neked is baromi sok könyv van a várólistádon, de ez egy hobbi, nem cölibátus.
    Köszi.:) Hű, remélem, tetszeni fognak. Az Acélt nem övezi olyan egyöntetű rajongás, de én imádom, amikor idézeteket kerestem a posthoz, oldalakat olvastam újra, ilyen ritkán fordul elő velem. Az Átmeneti üresedés meg előbb-utóbb kedvenccé érik, ezen gondolkodtam ma.
    A Nyakigláb Apó állati cuki! Imádom azt a könyvet.
    Annyira imádom benned, hogy nem rugózol azon, hogy "Jajmiértnemtetszettpedigolyanjó".:)

    Miamona: olvasd, mindenki imádja, csak én nem.:D (Az is a retardáltságomat mutatja, hogy a Highgate-et kb. mindenki utálja rajtam kívül, én meg imádom.)
    A Száll a kakukk... nagyon ütős könyv. Gyomorba. Az eleje kicsit zavaros, de ne ijedj meg, utána tisztul a kép.
    Nyugodtan vigyed a listát, de még bővülni fog.
    Köszi, neked is boldog új évet, sok könyvvel, író-olvasó találkozóval, színházzal, meg azzal, amit szeretnél!

    Nita: nagyon betaláltál tavaly.:) Idén ez valószínűleg nem jön össze, de sebaj.:DD Bocsi, még mindig sokkban vagyok.:D
    És már meg is van a post!

    Nikkincs: köszi.:) Kőrösi 30-án majdnem elcsábított a Könyvudvarban ám!
    A könyvek megvárnak, ezen ne edd magad.:)
    Köszi, A Mester és Margaritát nagyon bele akartam még szuszakolni, de nem voltam olyan elmeállapotban, hogy abszolváljam.

    Zsófi: kettőt?! Megyek egy üres sarokba sírni.:D

    VálaszTörlés
  13. Amadea, húúú, ezt azt hiszem szállóigévé teszem, hogy ez egy hobbi, nem cölibátus! :) Remek mondat :D És igaz is. de akkor is oda fogok figyelni, hogy ne árasszák el egyszerolvasós könyvek a házat. :)
    Az Acél már Szeee óta érdekel, a szandis leárazásban vettem meg, az Átmeneti pedig hát azóta érdekel, amióta csak van és létezik. :) hogy hogy nem jutottam el az olvasásáig még, az egy nagy rejtély. :)
    Nem rugózom, ha nem hát nem, nekem is vannak ilyenek, és ez egy hobbi ugyebár, ne nyaggassuk már a másikat, ha valami nem jött be neki :)))

    VálaszTörlés
  14. Oké.:))
    Vicomte-tal megittuk a teát, állati finom volt, köszi! A csomagolása meg olyan szép, hogy eltettem emlékbe.
    Remek vétel volt az Acél, gondolom, valami 50% volt rá.

    VálaszTörlés