2012. október 10., szerda

Nekem kell egy dodó

Eme post részben a sorozat folytatása feletti örömködés miatt kerül ki ide. Ha kíváncsi vagyok a kommentekre, a régi bejegyzést lásd itt.

***

"- Véletlenül össze kell találkoznom vele. Erre fog jönni a réteken át. Rendezett a külsőm?Megigazítottam a nyakkendőjét, majd elégedetten bólintottam.
- Maga szerint szemrevaló férfi vagyok? - tette fel a meghökkentő kérdést Rochester.
- Nem - válaszoltam maradéktalan őszinteséggel
- Az ördögbe - fortyant fel Rochester. - Menjen hát! Majd később beszélünk."


Jasper Fforde: A Jane Eyre eset
Értékelés: 5** kézirat az 5-ből
Kedvenc karakter: Bökő:D, Thursday

Az 1980-as években járunk, helyszín Anglia. Több, mint 100 éve tart a krími háború, az országon afféle rejtett zsarnokként élősködik a Góliát Konszern (mely talpra állította az országot a gazdasági válságot követően), a szervezett bűnözés betört az irodalom világába, a könyvek, írók, művészet jegyében történő összeütközések, utcai harcok mindennaposak. A zseniális, démoni képességekkel rendelkező bűnöző, Acheron Hades eltulajdonítja Charles Dickens Martin Chuzzlevit című művének kéziratos változatát, ám ez csak az előszobája egy sokkal nagyobb hordejű bűncselekményének....

Be kell vallanom, amikor először találkoztam a regénnyel, nem szavaztam neki valami sok bizalmat; mostanában annyira ellepték a piacot a különféle (és valljuk be: silány) kódok, kulcsok, rejtélyek, titkok és esetek, hogy mi, ennek az izének az áldozatai:D nem győztük nézni, mennyi bőrt lehet lehúzni a témáról. És még az "angolkisasszonyok" - Austen, Brontë-nővérek - is divatba jöttek. Csoda-e, hogy gyanakvó és bizalmatlan voltam? Nem. De hibának attól még hiba volt.

Kezdjük ott, hogy ez a könyv nagyon furi. Félre ne értsetek, piszok módon jó, csak olyan... szokatlan. Asszem, bátran kijelenthetjük, hogy ilyen jellegű művel a közelmúltban - s talán a közeljövőben dodóbabasem - nemigen találkozhatunk. Megidézni és felhasználni az irodalom egy kultikus nőalakját és regényét, orosz rulett a köbön. Fforde sokat kockáztatott - de nagyon sokat nyert. Létrehozott egy olyan egyedi hangulatú és cselekményű regényt, amitől az embernek ketté áll a füle! A nyálam csorgott ettől a sok irodalmi utalástól, ettől a sok szép beszélő és beszédes névtől pedig valósággal lábremegést kaptam.
És ez a műfajmix!!! A vámpíroktól kezdve Jane Eyre Mr. Rochesterjéig holmi különleges kukacokig minden van benne. Valami hihetetlen. És a főhős, Thursday Next, egyszerűen külön szám a sok, eleve különleges karakter között. Thursday kemény nő, megjárta a háborút, mégis sikerült megőriznie az emberi arcát, és sírni sem szégyell (de csak ha egyedül van). Fasza csaj.
És ha még ül valaki a monitor előtt és nem éppen vágtat könyvesbolt iránt: természetesen az se semmi, ami világot J.P. kitalált és felépített a történetében. Az külön tetszett, hogy minden fejezetet egy-egy idézet nyit különféle kitalált művekből és irományokból kiragadva.

Viszont egy figyelmeztetés: ezt a könyvet úgy kell olvasni, hogy az ember lánya/fia leül, és olvas, mint akit odaragasztottak. Nem úgy, hogy tízpercenként felállunk és ide-oda kapkodunk, mert akkor oda a varázsa, higgyétek el nekem. Ugyanis én is így olvastam a könyvet, és volt olyan, hogy amikor folytattam az olvasást, újra olvastam néhány bekezdést, hogy visszarázódjak a történet világába.

Ui.: Ilyen borító is van:)
Eredeti cím: The Eyre Affair
Sorozat: Thursday Next 1.
Kiadó. Láva
Kiadás éve: 2008
Fordította: Tóth Tamás Boldizsár
Ár: 2980 Ft


2 megjegyzés: